A menny kapujában (2011. júl. 17.)
A menny kapujában
Textus: 1Móz 28,10-22
Lekció: Zsolt 139,1-12. 23-24 / Mt 13,24-30. 36-43
Szolnok, 2011. július 3.
1. EGY KONKOLY ÉLET: JÁKÓB
Testvérek aratás idején vagyunk, ha kerülgetjük az úton a kombájnokat, vagy látjuk az arató gépeket, a földi munkákat, jusson eszünkbe a búza és a konkoly példázata. Aki a jó magot veti, az az Emberfia, Jézus. A jó mag a mennyek országának fiai, a rossz mag, a konkoly, a gonosz fiai. Aki a konkolyt veti, azt Jézus az ellenségnek nevezi, vagyis az a gonosz.
Nagyon egyszerű példázat ez. De egyúttal egyszerűségében elgondolkodtató is.
Milyen a konkoly élet? A konkoly a sötét élet, sötét gondolatok-szavak-cselekedetek. Jézus magyarázatában most különösen az emelkedik ki számomra, hogy a konkolynak is van gazdája. Azt is veti, szórja valaki. Jézus itt arról beszél, hogy van egy sötét ellenerő, ellenhatalom. Aki tudatosan végzi munkáját vele szemben.
És valóban az ember néha rácsodálkozik arra, ha maga köré tekint: létezik egy gonosz szervező erő, szinte tapintani lehet cselekedeteit, gondolatait, csapdáit, ahogy begyűrűzi az embert, a fiatalokat már egészen kis korban. Az egyik legnagyobb csapdája: vonzóvá tenni azt, ami árt. Milliókba kerül egy-egy reklámfilm elkészítése. De a végcél, hogy vonzóvá-szórakoztatóvá tegye pl. az alkoholt pl. a túlfűtött szexualitás eszközével is. Minden eszköz be van vetve.
Azt nem mutatja a reklám, hogy hány emberélet ment közben tönkre, hány diplomás ember vesztette el először a munkáját, aztán a feleségét, a gyerekeit, az otthonát, az önbecsülését, és lett hajléktalan. Jó volt hallgatni Sátoraljaújhelyen a Nyíregyházi Gyülekezet napján azt a bizonyságtételt, hogy az alkoholizmusból, a szétesett család után a hajléktalanságból van kiút, Jézuson keresztül. A konkolyból lehet búza.
Milyen növény ez a konkoly? És milyen élet a konkoly élet? Félelmetes. Egy növényhatározó képe szerint nagyon szép kis virága van. Vonzó. Ilyen a konkoly élet. Szépnek tűnteti fel magát, a szabadosságot, amely valójában romboló hatású. Ugyanis ez a növény, ez a gyomnövény minden részében mérgező!
Egy nagyon káros növényről van szó, amely külsőleg vonzó lehet ugyan, de tartalmában akár ölhet is. A takarmány közé keveredett mérgező konkoly magvak veszélyt jelentenek a háziállatokra, főleg a sertésre, baromfira. A kenyérgabonával keveredve komoly veszélyforrást jelentethet, mivel a sütés-főzés során a méreganyagok nem bomlanak le – 3-5 grammnyi lisztje már nyálkahártya-irritációt, fejfájást, görcsöket, keringési zavart, súlyosabb esetben fulladásos halált okozhat.
Egy nagyon kártékony növényről hozott példát Jézus. Ma már nem is tudjuk ezt a jelentéshátteret. Ilyen a bűn sötétsége, hatása. Vonzó, de ezer irányban rombolhat. Életeket, családokat, lelket ver szét, visz a halálba.
Jákób egy ilyen életben indult útnak. Menekült, mint egy űzött vad. Mint egy csaló, aki becsapta apját, testvérét, lopott, menekült, hogy mentse az életét, és itt látjuk őt, mint egy hajléktalant, aki kifekszik az utcára, a szabad ég alá, mintha egy padra feküdne ma valaki. És a feje alá egy követ rak párnának. Micsoda nyomorult életkép ez: valakinek egy kő a párnája! Ilyen a konkoly élet.
2. KEGYELMES, MEGSZÓLÍTÓ ISTEN
És ennek a menekülő vadnak, aki szalad a testvére, apja, családja, szerettei elől, és ellenséget lát mindenben, mindenkiben. Bizalmatlan. Magányos. Hajléktalan, ellopott valamit, de úgy látszik mégsem lett tőle gazdagabb. A legmélyebb pillanatában látjuk őt egyedül az éjszakában.
És ekkor történik valami váratlan. Isten álmában megszólítja ezt konkoly életű, megmérgezett életű embert. Csodát mutat neki, a menny kapuját, sőt megmutatja magát, és ígéretet ad neki. Mi történik itt? A Biblia megmagyarázhatatlan csodája: a kegyelmes Isten jelenti ki magát. Aki nem roppantja össze itt a bűnöst, nem tapossa el a gyomot. Hanem hozzá szól, kijelenti magát. Ez a kegyelmes és megszólító Isten, aki az Ószövetség Istene is.
3. DAVID WILKERSON
Egy pünkösdi lelkészről olvasok egy könyvet, David Wilkersonról, aki a New York-i tinédzserek között kezdett szolgálni az 1950-es évek végén. Egy falusi gyülekezetből egyszer csak erre kapott elhívást, és hetente nyolc órát autózott New Yorkig és nyolcat vissza, hogy ott lehessen a gyerekek között, ahová a Lélek hívta őt.
Ez a lelkész nem tett mást, mint elment a konkoly táblák közepébe. Azokhoz a fiúkhoz, akik New Yorkban nyílt harcot folytattak a rendőrökkel. És megtette azt, amit az Ószövetség Istene és az Újszövetség Jézusa tett, szóba állt a bűnössel és szerette őt! Hiába fenyegette meg Nicky a környék egyik legkeményebb sráca, akinek a legveszélyesebb bicskája volt, ő azt válaszolta: „Én szeretlek téged. Ezer darabra vagdalhatsz, és kitehetsz az utcára, de minden darabka szeretni fog téged.” Ennek a fiúnak addig a pillanatig ezt még senki nem mondta. Ez volt a változás kezdete életében.
4. KINYITOTT KAPU, ESÉLY A VÁLTOZÁSRA
Isten így lép oda a mi konkoly életünkhöz. Nem gyomlál ki, nem tapos, nem éget fel. Jákóbot nem űzte tovább. Adott neki egy nyugodt éjszakát, egy csodálatos álommal, kijelentéssel. Isten kaput nyitott. Kegyelmesen. És amikor Isten kaput, amikor az ember meglátja a menny kapuját, megérzi a menny illatát, közelségét, az mindig egy esélyt jelent a változásra.
A változás, az új, isteni út megkezdésére. Jákób ezt az esélyt megkapta. És ma, itt az Isten házában ezt a lehetőséget mi is megkapjuk. BÉTEL, azt jelenti „Isten háza”. Ez a menny kapuja. Ma itt angyalok járnak fel és le. Ma itt az Isten van, ígéretei nekünk szólnak. Esély a változásra, kinyílt a menny kapuja. Könyörüljön rajtunk az Isten, hogy megindulhassunk a változás útján, vagy folytathassuk a már megkezdett ösvényt!
5. FOGADALMAINK
Mit tesz Jákób? Fogadalmat tesz. Oszlopot állít, olajjal leönti. Szép és jó. Mintegy határkő emelkedik majd életében ez az oszlop. Fontosak ezek a határkövek, útjelzők. Tudjuk, hogy mikor találkoztunk Istennel, mikor nyitott számunkra kaput, hol szólított meg. Mit mondott.
A probléma viszont a folytatással van. Jákób ehhez a kegyelmes Istenhez nem egy elkötelező fogadalmat, és hűséget fogadott, hanem egy feltételes fogadalmat tett. HA velem lesz az Isten, HA megőriz engem, HA ad nekem kenyeret, HA ad nekem ruhát, HA békességben térhetek haza. AKKOR ő lesz az én Istenem.
Vagyis addig nem! Vagyis szereti Istent, HA teljesíti, amit kér. Milyen szeretet ez? Ez korunk szeretete is. Ami valójában nem is szeretet, csak érdekkapcsolat. Veled leszek, HA jó nekem. HA megéri. HA kapok. Ha viszont nem jó nekem, ha nehéz, ha nekem kell adni, akkor elhagylak. Ilyen az a közeg ma is, amiben élünk. Szeretet helyett, érdekkapcsolat. Hűség és elkötelezés nélkül!
6. BECSUKOTT AJTÓ – KÖVETKEZMÉNYEK
Jákób ezzel lényegében becsukja az ajtót. Isten kitárta a menny kapuját. Ő pedig behajtotta. Nem megy be rajta. Mert előbb az áldásokat akarta megkapni, előbb Isten adjon, hogy aztán az ember válasszon. Csakhogy Isten nem kiszolgáló személyzet.
Mi lesz ennek a feltételes fogadalomnak, feltételes szeretetnek a következménye? Nem látunk nagy áldásokat. Egy küzdelmes, kusza életet annál inkább. Hét évet szolgál Ráchelért, s megkapja Leát. Újabb hét évet szolgál, hogy végre megkapja, akit választott. Két felesége aztán harcol és versenyez egymással. Nincs családi béke. Jákób elmenekül apósától is, nem volt kiegyensúlyozott a kapcsolata. Aztán harcol Istennel is. És végül nagy félelem közepette találkozik testvérével, akit meglopott. Istennek nem lehet feltételeket támasztani.
7. VISZONY EGY KEGYELMES ISTENHEZ
Isten feltételek nélkül nyitott ajtót Jákóbnak. Ő közeledett egy konkoly életű emberhez, ő kegyelmezett. És ő ugyancsak egy feltétel nélküli szeretetet, elkötelezést, hűséget vár tőlünk. A menny kapuja ma is ki van tárva előttünk. Itt van az Isten köve, Jézus az a kő, aki beteljesíti az emberiség nagy álmát: ismét helyreállhat a kapcsolatunk a teremtővel, a mennyei Atyával. Jézus lebontja az elválasztó falat, és ő az a létra, akin elindulhatunk.
Induljunk el, fogadjuk örömmel és hálaadással! Merjünk megváltozni, szakítani a konkoly élettel! A Szentlélek vezessen minket! Ámen!